Zo bereid je jouw winkel voor op Black Friday

Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit de VS. Tijdens dit evenement geven winkels enorme kortingen en hier maken klanten maar al te graag gebruik van. In de VS zorgt dit dan ook voor bizarre taferelen waar mensen uren voor de opening buiten de winkel wachten in tentjes zodat zij de beste deals kunnen scoren. In Nederland is dit gelukkig niet het geval. Maar Black Friday wordt wel steeds populairder, vooral bij e-commerce. Waar moet je bij Black Friday aan denken als ondernemer? Wij geven je een aantal tips.

 

Tip 1: Kies van tevoren hoe lang de sale duurt.

Black Friday is dit jaar op vrijdag 23 november. Echter zijn er veel e-commerce winkels die tot en met de maandag na Black Friday een sale houden (die maandag heet dan weer Cyber Monday). Aan de ene kant geeft een langere sale meer klanten de gelegenheid van de lage prijzen te profiteren en kan dit tot meer verkopen leiden. Aan de andere geeft een korte sale meer druk waardoor mensen sneller aankopen doen omdat ze de korting niet willen missen. Hier moet dus een keuze in worden gemaakt.

Tip 2: Zorg ervoor dat je website het aantal bezoekers aan kan.

Hoge kortingen zoals met Black Friday kunnen leiden tot een hoog bezoekersverkeer op de website en dit kan de website enorm vertragen. Daarom is het verstandig om van te voren te testen hoeveel jouw website aan kan. Dit kan onder andere via een tool van Google of andere tools zoals Load Impact.

Tip 3: Zorg ervoor dat (potentiële) klanten op de hoogte zijn.

Om ervoor te zorgen dat men weet van de Black Friday sale is het handig om dit aan te kondigen via social media, eventueel met een advertentie eraan gekoppeld. Vertel wanneer de sale is en hoeveel korting er gegeven wordt. Geef het ook van tevoren aan als er een beperkte voorraad is. Zo stimuleer je klanten om sneller over te gaan op een aankoop, omdat ze de korting niet willen missen. Alhoewel het natuurlijk niet verkeerd is om te zorgen voor een grotere voorraad tijdens Black Friday.

Tip 4: Zorg voor inzicht in websitebezoeken.

Ten slotte is het verstandig om Google Analytics gekoppeld te hebben aan jouw website zodat je na Black Friday goed kan zien hoe het werkelijk verlopen is. Welke producten waren het populairst? Waar kwamen de klanten vandaan? Met deze informatie kan je jouw website verder optimaliseren voor toekomstige sales.

Hulp nodig?

Klinkt dit toch wat te tijdrovend? Wij nemen het graag over. Wij kunnen uitgebreide rapporten bieden en vele marketingaspecten verzorgen. Stuur ons een bericht of bel ons! Wij vertellen je graag wat we voor je kunnen doen.