Haal jij al alles uit je Instagram?

De afgelopen jaren heeft Instagram zich ontwikkeld van een platform om gewoon foto’s op te plaatsen tot een platform dat zeer geschikt is voor marketingdoeleinden. Vooral de recentelijke ontwikkelingen van Instagram Stories en IGTV zijn een goede marketingtool. Alleen weten veel bedrijven nog niet zo goed wat ze hiermee kunnen. Daarom vertellen wij dat graag.

 

Spreek je jonge doelgroep aan

Instagram is voornamelijk populair onder de leeftijdsgroepen 13-17, 18-24 en 25-35. Dus voor bedrijven met doelgroepen in deze categorie is het een erg interessant platform. Instagram is een visueel platform dat draait om het posten van foto’s en video’s. Voor bedrijven is dit een perfecte manier om een duidelijke boodschap over te brengen. Naast het posten van visuele uitingen op je ‘gewone’ (bedrijfs)profiel is het ook mogelijk om dit te doen in een “instagram story”.

Wat is dan een Instagram Story?

Instagram stories (in het Nederlands: Instagram verhaal) is een tool die eigenlijk is afgekeken van Snapchat. Snapchat is een app waar met name jongeren foto’s plaatsen of naar elkaar sturen die slechts tijdelijk beschikbaar zijn. Instagram stories doet in feite hetzelfde. Als je een story plaatst blijft deze 24 uur zichtbaar voordat hij automatisch verdwijnt. Instagram stories zijn dus ideaal als reminder van bijvoorbeeld sales, acties of om een boodschap te verspreiden. Deze stories zijn bovenin de homepagina van je volgers zichtbaar, maar ook niet-volgers kunnen je story bekijken. Met Instagram stories kun je ook polls plaatsen, wat bijvoorbeeld handig is als je een mening van je doelgroep nodig hebt. Naast foto’s kun je in een story video’s plaatsen van maximaal 15 seconden. Inmiddels worden ook Instagram advertenties vertoond in stories. Daarnaast kun je collecties maken van stories, die highlights heten. De stories in deze collectie blijven wel langer zichtbaar en staan op je profiel.

De YouTube van Instagram

Een vrij nieuwe Instagram feature is IGTV (Instagram TV). IGTV is een plek in de Instagram app waar men video’s kan uploaden. Je zou kunnen zeggen dat dit de YouTube van Instagram is. Er zijn wel richtlijnen: je kunt alleen verticale video’s uploaden, dus hier moet je over nadenken wanneer je een video maakt voor IGTV. IGTV video’s komen via een knop op je profiel te staan, net als highlights. Daarmee ga je naar het IGTV kanaal in de app zelf. IGTV kan voor bedrijven heel goed als marketingtool gebruikt worden door bijvoorbeeld video’s te uploaden van events, kijkjes achter de schermen te geven of nieuwe producten te introduceren.

Ga jij ook mee met de tijd?

Veel bedrijven laten Instagram links liggen en focussen zich voornamelijk op Facebook. Dat is jammer, want Instagram is een prima platform voor online marketing. Wil jij met Instagram aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je dit liever uit handen geven? Dat kan. Wij zijn gespecialiseerd in online marketing en helpen je graag!

 

Hulp nodig?

Stuur ons een bericht of bel ons! Wij vertellen je graag wat we voor je kunnen doen.