Google Analytics: hoe zit het met conversie?

In een vorige blog hebben wij in het kort de basis uitgelegd van Google Analytics. In deze blog gaan wij verder in op het meten van data. Want al die cijfers zijn natuurlijk handig, maar zijn het ook goede cijfers? In deze blog leggen wij je uit waar je op moet letten.

Bouncepercentage: hoe zat dat ook alweer?

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel van jouw websitebezoekers “bouncen”, oftewel op de website terechtkomen en deze gelijk weer verlaten. Hoe lager dit percentage, hoe beter. Als Google Analytics aangeeft dat je 1000 bezoekers per maand hebt, maar ook dat je bouncepercentage 75% is, dan zijn slechts 250 van die 1000 bezoekers echt relevant. De overige 750 bezoekers leveren namelijk geen conversie op.

Zo verhoog je conversie

Veel mensen denken dat conversie betekent dat een bezoeker iets koopt. Echter is een conversie veel meer dan dat. Een conversie kan ook het invullen van een contactformulier zijn, of het aanvragen van een offerte. Om je conversie te verhogen en het bouncepercentage te verlagen is het belangrijk dat bezoekers lang genoeg op jouw website zijn om te vinden wat ze zoeken. Zorg er daarom voor dat de content op jouw website duidelijk is. Vermijd ingewikkelde teksten en lange klikpaden en zorg voor rust en overzicht. Met een goede website kom je al een heel eind.

Zo meet je conversie

Je kunt conversies eenvoudig meten in Google Analytics door doelen in te stellen. Maar het is nog makkelijker om Google Tag Manager te gebruiken. Hiermee kun je precies meten waar je bezoekers op klikken en in welke mate. Zo kun je het aantal verzonden contactformulieren bijhouden, of bijvoorbeeld het aantal klikken op een knop die leidt naar een afspraakplanner.

Wil je meer weten over het verhogen van conversie of heb je hier hulp bij nodig? Neem contact met ons op! Wij helpen graag.

Hulp nodig?

Stuur ons een bericht of bel ons! Wij vertellen je graag wat we voor je kunnen doen.