E-mailmarketing: hoe goed werkt het nou echt?

E-mailmarketing wordt al meer dan een decennia ingezet door allerlei soorten bedrijven. Het blijft een populair middel, maar is e-mailmarketing nog wel relevant? De deskundigen van Spotler voerden het Nationaal e-mail onderzoek uit om te achterhalen hoe het nu echt zit met e-mailmarketing.

Voordat je begint met e-mailmarketing is het natuurlijk van belang dat je goed weet wie jouw doelgroep is. Daarbij kun je denken aan leeftijd, regio, geslacht, interesses en meer. Als je weet wie de doelgroep van jouw bedrijf is dan kan je hierop inspelen. De helft van de deelnemers onder de 24 jaar gaven in het onderzoek van Spotler bijvoorbeeld aan dat zij mailings die aansluiten op hun persoonlijke interesses en koopgedrag als prettig ervaren.

 

Wat wil jouw doelgroep lezen?

Uit het onderzoek van Spotler blijkt dat 94% van de bevolking zich heeft ingeschreven voor e-mailnieuwsbrieven. Het is natuurlijk fijn om te weten hoeveel mensen zich inschrijven, maar de reden waarom is eigenlijk nog veel belangrijker. Want wat kan jij jouw doelgroep met e-mailmarketing bieden? Wat willen zij zien? De meest genoemde redenen voor het lezen van een e-mailnieuwsbrief zijn het ontvangen van aanbiedingen en deals, gevolgd door een recente aankoop in de webshop en het op de hoogte blijven van de organisatie. Met 68% is e-mail het favoriete kanaal voor het ontvangen van reclame, omdat men zelf in de hand kan houden of ze iets wel of niet willen zien. Vinden ontvangers een reclame e-mail niet interessant? Dan schrijven zij zich uit of verwijderen de e-mail. De belangrijkste redenen voor uitschrijving zijn dan ook een te hoge frequentie van e-mails en het niet interessant vinden van de onderwerpen. Bij e-mail marketing is het dus belangrijk om te voorkomen dat je de doelgroep overlaadt met e-mails en te zorgen dat je content maakt die jouw doelgroep aanspreekt.

Waar vind je jouw doelgroep?

Zodra je weet hoe je jouw doelgroep bereikt, moet je ook weten waar en wanneer je ze het beste kunt bereiken. Bijna een derde van de bevolking geeft aan dat zij ’s ochtends eerst hun e-mail bekijken wanneer ze wakker worden. Dit geldt echter niet voor de jongere doelgroep: zij bekijken eerst hun Whatsapp, Snapchat en Instagram. De helft van de bevolking bekijkt ook ’s avonds tussen 19:00 uur en 21:00 uur de e-mail.

De afgelopen jaren is het gebruik van een smartphone enorm toegenomen en dit is dan ook het populairste device om e-mails te lezen. Maar liefst 46% van de bevolking geeft aan bij voorkeur e-mails te lezen op hun smartphone. Daarom is het belangrijk dat een e-mail ook mobile-friendly is. Zorg niet alleen voor een goede leesbaarheid, maar ook voor een goede optimalisatie, want een goede optimalisatie leidt tot conversie. Dus kijk goed naar hoe je e-mail eruit ziet: wat voor afbeeldingen werken goed? Is er informatie die weggelaten kan worden of informatie die ontbreekt? Belangrijk is om te testen wat betere conversie oplevert. Een beetje extra aandacht kan al veel doen.

Aan de slag!

E-mailmarketing blijkt dus nog wel effectief, zeker voor reclame. De truc is om er juist mee om te gaan. Ken je doelgroep, weet wanneer zij te bereiken zijn en waar zij voor open staan. Test je methodes en content om zo tot de perfecte e-mail te komen. Zo kan je e-mailmarketing goed inzetten voor jouw bedrijf. Vind je dit eng of heb je hier geen tijd voor? Wij helpen je graag!

Hulp nodig?

Stuur ons een bericht of bel ons! Wij vertellen je graag wat we voor je kunnen doen.