Conversie optimalisatie

conversie optimalisatie

CRO

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie optimalisatie. Met CRO haal je meer uit je website of webshop. Ga op zoek naar de knelpunten en los deze op. Verbeter de gebruikerservaring en haal het maximale uit je bezoekers. 

Neem contact op

CONVERSIE OPTIMALISATIE

Je website is geoptimaliseerd voor Google en wordt goed gevonden. De social media campagnes draaien en ook vanuit daar komt er veel verkeer op de website. Maar ondanks dit alles valt het rendement van deze bezoekers tegen. Dan is het tijd voor conversie optimalisatie!

Wat is conversie optimalisatie

Met conversie optimalisatie, ook wel CRO genoemd, ga je op zoek naar knelpunten op de website die een bezoeker ervan weerhoudt om een actie te ondernemen. Een actie kan van alles zijn, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Door deze knelpunten op te sporen en te verhelpen maak je het je bezoekers makkelijker om een actie te ondernemen. Zo verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van de website en probeer je het maximale uit je bezoekers te halen.

Wat is een conversie

Een conversie is een actie waarvan jij wilt dat je websitebezoeker die uitvoert en kan dus van alles zijn. Enkele voorbeelden van een conversie zijn:

  • Een product bestellen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een offerte aanvragen
  • Een E-book downloaden
  • Klikken op een telefoonnummer

Daarbij wordt onderscheidt gemaakt tussen zogenoemde micro- en macro conversies. Micro conversies zijn acties die een kleine waarde hebben, maar wel bijdragen aan het grote geheel. Bijvoorbeeld het bezoeken van een contactpagina. Een macro conversie is een actie met een grotere waarde. Bijvoorbeeld een online bestelling plaatsen of een contactformulier invullen.

Maak het meetbaar

Conversies kun je meten via Google Analytics. Door dit meetbaar te maken weet je hoe de website converteert en kun je vervolgens zien of de optimalisatie in positieve zin heeft bijgedragen aan het aantal conversies. Maar het aantal conversies alleen zegt niets. Want zijn 10 conversies veel of juist weinig? Dat hangt af van het aantal bezoekers op de website. Stel je hebt 400 bezoekers, dan is je conversieratio 2,5%, wat best veel is. Maar heb je 10.000 bezoekers gehad dan is 10 niet veel. Je conversieratio ligt dan namelijk op 0,1%.

Het conversieratio bereken je als volgt:

Aantal conversies / aantal sessies * 100%

Meer weten?

Heb je een website of webshop en wil je beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google? Of wil je graag meer informatie over SEO? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag!

Jouw bedrijf laten groeien?

Vraag nu een gratis quickscan aan en wij nemen jouw bedrijf onder de loep!