BLOGS

Zo creëer je positieve mond-tot-mond reclame

13 aug 2019

Ouderwetse mond-tot-mond reclame blijft een van de beste marketingtrucs, al zul je tegenwoordig maar weinig ondernemingen zien die zich volledig hier op inzetten. Toch is mond-tot-mond reclame een onderdeel van de marketing dat goed onderhouden moet worden. Wij vertellen je in deze blog hoe je te werk moet gaan.

Lever goede service

Wanneer was de laatste keer dat jij een onderneming aanbeval aan iemand uit jouw omgeving? En waarom deed je dit? Waarschijnlijk omdat je een goede ervaring hebt gehad met deze onderneming of goede ervaringen van anderen hebt gehoord. Dit soort ervaringen vinden dagelijks plaats, bij elke (online) winkel of onderneming die je bezoekt. Het leveren van goede service zorgt ervoor dat jouw klanten tevreden zijn en blijven en dus jou aanbevelen aan hun familie en vriendenkring. Voor goede mond-tot-mond reclame moet je er dus voor zorgen dat de klantbeleving optimaal is het de klantenservice ook daadwerkelijk goede service levert. Niet alleen dat, je moet hier ook actief aan blijven werken, want voor je het weet haalt iemand anders je in.

Wees gewoon jezelf

Een andere reden waarom je misschien een onderneming aan zou bevelen is omdat de onderneming een fijne sfeer heeft. Je kent de werknemers en zij kennen jou. Er is niks “gemaakt” aan de onderneming, maar alles is juist authentiek en oprecht. Misschien zat je nu wel te denken aan zo’n onderneming. Zorg er dan voor dat die van jou ook dat gevoel opwekt. Laat niet zien wat je doet en hoe je het doet, maar waarom je het doet. Klanten waarderen deze nuchterheid en echtheid meer dan je misschien zult denken.

Zorg voor iets extra’s

Elke onderneming heeft concurrenten, dus hoe zorg je ervoor dat jouw klanten jou aanbevelen en niet jouw concurrent? Het antwoord is simpel: door iets extra’s te bieden. Alleen is dit in de praktijk toch iets minder simpel dan het lijkt. Om klanten aan je te binden (waardoor zij voor jou reclame maken) heb je iets unieks nodig dat jouw onderneming een voordeel geeft boven de rest. Dit kan natuurlijk goede service zijn, maar ook iets totaal anders zoals een speciale actie of werkwijze. Dit is dus iets om goed over na te denken. Betrek hier dan ook jouw klanten bij om een inzicht te krijgen in waar zij behoefte aan hebben.

Geef het tijd

Geduld is een schone zaak, ook met mond-tot-mond reclame. Vaak beveelt iemand jouw onderneming pas aan na een paar goede ervaringen. Daarom kan je niet verwachten dat het direct storm gaat lopen als je een loyale klantenkring hebt. Ook komen er nog allerlei andere factoren bij kijken, zoals de frequentie dat jouw klanten gebruik maken van jouw producten of diensten (bijvoorbeeld een tandarts tegenover een kledingwinkel). Of hoe specifiek jouw doelgroep is en dus hoe groot de groep mensen is die via mond-tot-mond reclame bereikt kunnen worden. Hoe dan ook, net als bij veel andere marketingtactieken is geduld ook bij mond-tot-mond reclame een goede eigenschap.

Wil je weten hoe jouw omgeving over jouw bedrijf denkt? Neem contact met ons op, wij helpen je graag dit uit te zoeken.

Hulp nodig met mond-tot-mond reclame?

jolanda

Jolanda

Directie

Ik ben Jolanda, mede-eigenaar en oprichter van OH. Ik ben getrouwd met Herald en moeder van Lies en ik woon in Wierden. Ik houd van hardlopen, golfen, voetbal en lekker eten. Daarnaast ben ik creatief en positief ingesteld. Bij OH houd ik mij vooral bezig met de commerciële en creatieve kant.

jolanda@oh-marketing.nl

 

justin

Justin

Directie

Ik ben Justin en ik woon in Almelo. Ik mag met trots zeggen dat ik mede-eigenaar ben bij OH. Ik ben veel bezig met ontwikkeling (online) en operationele zaken. In mijn vrije tijd kook ik graag, doe ik aan kickboksen en fitness en ben ik regelmatig aan het klussen.

justin@oh-marketing.nl

 

pieter

Pieter

Directie

Ik ben Pieter en ik woon in Wierden. Binnen de directie van OH ben ik verantwoordelijk voor de administratie en de financiën. In mijn vrije tijd houd ik van reizen, politiek, lezen en passief sport kijken en evenementen bezoeken. Ik kan ook erg genieten van een middag met vrienden op het terras of een heerlijke lunch.

pieter@oh-marketing.nl

 

Willem

Development

Ik ben Willem, 22 jaar en ik woon in Groenlo. Ik ben developer bij OH en ik houd me voornamelijk bezig met het bouwen en onderhouden van websites. Voor al jouw supportvragen kun je dus bij mij terecht! In mijn vrije tijd voetbal ik graag, vind ik het leuk om te poolen, biljarten of snookeren en ik ben een groot fan van sushi en speciaalbier.

willem@oh-marketing.nl

 

Anna

Anna

Marketing

ik ben Anna en ik woon in Enschede. Bij OH ben ik online marketeer en houd ik mij bezig met SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, content en nog veel meer. In mijn vrije tijd doe ik van alles en nog wat, van het schrijven van gedichten tot fotografie tot het bezoeken van concerten. Voor een praatje over Marvel, Doctor Who en andere pop culture kun je ook bij mij terecht!
anna@oh-marketing.nl

 

Koen

Koen

Marketing

Ik ben Koen en ik woon in Wierden. Ik ben marketeer bij OH en houd mij vooral bezig met e-mailmarketing, social media campagnes en websites. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te voetballen en om naar evenementen te gaan. En in het weekend ga ik natuurlijk graag naar het café met vrienden voor een biertje.

koen.dommerholt@oh-marketing.nl

 

Tamara

Tamara

Studio

Ik ben Tamara en ik woon in Wierden. Ik ben vormgever bij OH en ik houd mij dus vooral bezig met alles wat te maken heeft met design. Voor bijvoorbeeld een nieuwe logo, drukwerk of nieuwe huisstijl ben je bij mij aan het goede adres. In mijn vrije tijd ga ik graag wat doen met mijn vrienden en familie. Ook maak ik graag foto’s en ga ik naar de sportschool

tamara@oh-marketing.nl

 

Maarten

Maarten

Development

Ik ben Maarten en ik woon in Deventer. Ik ben developer bij OH en houd me bezig met het bouwen en onderhouden van websites. Daarnaast studeer ik verder om nog mooiere en betere websites te kunnen bouwen. Mijn hobby’s zijn gamen, skiën en in de tuin werken.

maarten@oh-marketing.nl

 

Richard

Richard

Marketing

Ik ben Richard en ik kom uit Rijssen. Ik ondersteun de marketingafdeling van OH bij diverse werkzaamheden, zoals bij het opzetten en onderhouden van Google Data Studio. Mijn hobby’s zijn  mountainbiken en domotica. Ik ga ook nog wel eens een dagje weg of lekker een terrasje pakken.

richard@oh-marketing.nl

 

collega

Solliciteren

Sta jij hier binnenkort tussen? Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie naar werk@oh-marketing.nl